Een oudergesprek, hoe pak je dat aan?

Ik heb in m’n leven veel oudergesprekken gevoerd met de docenten van mijn drie dochters. De meeste ben ik al lang weer vergeten, maar er zijn er een paar blijven hangen. Dat zijn de gesprekken waarin de docent persoonlijk contact maakte en me raakte door zijn of haar positieve houding en betrokkenheid. De gesprekken waar ik met nieuwe inzichten weer naar huis fietste. Zijn dat dan de belangrijkste elementen bij oudergesprekken? Gaat het over ‘contact maken’, ‘raken’ en ‘nieuwe inzichten’?


Contact

Als ouder en Tumulter met jarenlange ervaring in contact met docenten ben ik ervan overtuigd dat contact maken bij jezelf begint: wie ben je? Welke rol heb je? Wat zijn je sterke en zwakke kanten? Een open houding is de basis voor elk goed gesprek, daarnaast moet je uitgerust zijn en zorgen dat je geen andere dingen aan je hoofd hebt. Verwelkom de ouders door ze bijvoorbeeld bij de deur op te wachten, een hand te geven en oogcontact te maken. Bij veel oudergesprekken heb je simpelweg te weinig tijd om de ouders echt goed te leren kennen. Begin daarom met een persoonlijke ijsbreker. Regent het? Gebruik dat dan: ‘Zijn jullie erg nat geworden?’. Is het lastig om je auto te parkeren rond het schoolgebouw? Dan vraag je: ‘Konden jullie de auto een beetje makkelijk kwijt?’. Stapt er een ouder met een Ajaxsjaal je klaslokaal binnen? Dan zeg je: ‘Goede club hè, Feyenoord’ (op eigen risico, natuurlijk).

Daarna stap je over op de inhoud van het gesprek en leg je uit waar je het over wilt hebben. Goede voorbereiding is de helft van het succes; zorg ervoor dat je alle relevante gegevens bij de hand hebt! Vraag de ouders of zij zelf ook onderwerpen hebben die ze willen bespreken. Rond elk gesprek met een persoonlijke noot af, neem een kort moment voor feedback op het gesprek en geef ook bij vertrek elkaar een hand en maak oogcontact.

Raken
Natuurlijk word ik als ouder geraakt door wat een docent over mijn kind zegt. Dat is heel normaal, ouders zijn ontzettend betrokken bij hun kinderen. Alles wat een docent zegt (positief, maar vooral negatief) zullen de meeste ouders zich behoorlijk aantrekken. Begin een oudergesprek altijd positief en bespreek eerst de sterke kanten van de leerling. Probeer de gedachten van de ouders daarover te peilen. Bespreek ook zeker de kritische punten in de ontwikkeling van de leerling. Bekijk het positief: dit zijn groeikansen! Samen maken jullie een plan om die groeikansen te benutten.

Nieuwe inzichten
Wat zou het mooi zijn als ouders enthousiast en met nieuwe inzichten naar huis gaan! Goede docenten hebben inzichten in kinderen die voor ouders misschien lastiger te ontdekken zijn: zowel positieve als negatieve. Een hele kunst voor een docent om die inzichten helder en begrijpelijk over te brengen. Het helpt om een concreet voorbeeld te geven. Een tekendocent zei me bijvoorbeeld: ‘ik zie jullie dochter opvallend veel aandacht besteden aan details, kijk maar eens hoe ze bij deze tekening de details van de bladeren van de boom heeft getekend, overal is echt iets te beleven!’ Zo kreeg ik niet alleen inzicht in de kwaliteit van mijn oudste dochter maar leerde ik ook iets over het vak dat hij met zoveel passie doceerde.

Wat denk jij, zijn contact maken, raken en nieuwe inzichten de belangrijkste elementen bij oudergesprekken? Of mis ik een onderdeel?

Over: Hans Wendel

TumultBlogs inspireren: zowel om te schrijven als om te lezen! Ik ben altijd nieuwsgierig en leergierig naar alles wat met leren te maken heeft: Al bloggend leer ik om mn expertise en ervaring kort en krachtig uit te drukken. Al lezend leer ik van alle kennis, kwaliteiten en ervaringen van mijn TumultCollega's. In de Tumultblog deel ik dat leren met Tumulters en met iedereen die onze blog volgt. Dat is Tumult en dat past ons precies: we leren voor het leven en dat doen we met iedereen!

Plaats een Reactie

Je email adres zal niet worden gepubliceerd Vereiste velden zijn gemarkeerd *

*

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>